maanantai 5. syyskuuta 2016

Pari lausetta naiiviudesta

Ajatuksia, huhtikuulta 2016.

Ihmiset sanovat usein mulle kauniisti, että "Sulla on todella rikas sisäinen maailma." Suomeksi se varmaan tarkoittaa, että mä olen todellisuudessa juuri sen verran kiinni, etten törmää mihinkään. Siihen se sitten jääkin. Joskus harvoin ihmistä sattuu niin paljon, ettei psyyke kestä. Mulla pysähtyi kello kuudeksi viikoksi. Lähinnä siksi, että jos olemme tavanneet viimeisen kuuden viikon aikana: Anteeksi. Kuitenkin meillä on jokaista syytä vastaan 100 syytä olla tekemättä, tai sanomatta asioita. Sen sijaan olen valinnut yrittää aina sanoa ne asiat, joita kukaan ei sano. Tehdä sitä, mitä muut ehkä haluaisivat, mutta eivät omista syistään uskalla.

Tie ei ole helppo. Mielipiteiden takia saa turpaan. Mun touhuja edes kaukaisesti seuraavat tietävät mun menettäneen toistuvasti kaiken. Se välillä vituttaa jonkin verran. "Universumi antaa aloittelijalle onnea, mutta juuri ennen voittoa hänet pistetään koville." - Paulo Coelho. Mä olen niin kaukana reaalitodellisuudesta, että voisin salettiin rakastua kiveen. Siis olettaen, et siinä olisi huulipunaa ja ripset. Mä olen niin vakavasti diipeissä. Sit välillä todellisuus ja se, mitä kutsun pahuudeksi, saa puraistua musta palan keltaruskeilla hampaillaan. Siinä sitten räitään verta ja mietitään, et "Mitäs vittua nyt kävi?" Toistuvasti mä maalaan kaiken niin saatanan isolla pensselillä, että se pahuus huomaa mut ja kiinnostuu. Siksi. Todellisuudessa ilmaisia lounaita ei ole ja Occamilla on terävä partaveitsi. Sillä leikataan muuttujat pois ja vähiten muuttujia sisältävä selitys on oikea. Tässähän se mun ongelma piilee. Todellisuus tekee mut hulluksi.

Kävin kirjastossa. Ei löytynyt self help -opasta mun tilanteeseen. Et ei täs onneks nyt ihan puhtailla kliseillä mennä. Mikä vittu saa aikuisen miehen riskeeraamaan kaiken ja pistämään kaiken peliin pelkän haaveen vuoksi? Minkälainen separi tekee niin? Reaalimaailmassa "kaikki tai ei mitään" on "ei mitään", mut miksi se ei edes hidasta mua? Miksi juoksen kohti kuuta vaateriekaleet ylläni? Mulla valitettavasti on jäljellä joku mielisairas lapsen usko siihen, että me oikeasti voidaan saada, mitä halutaan. Toki usein käy niin, että sen sijaan saamme, mitä tarvitsemme. Siitä pitäisi sitten aikuistua ja oppia. Mun_kohdalla_se_ei_natsaa. Mä olen liian pitkällä kääntyäkseni takaisin. Mä en edes löytäisi takaisin kotiin, vaikka etsisin. Siispä olen kotona. Jos elämäni on rauhallista, olen tappanut unelmani. Naiivius lienee suomeksi hyväuskoisuutta. Uskoa hyvään. Se on kyynisyyden vastakohta. Ihan vitun liian vanhana ja liikaa kovia kokeneena mä saan sen henkiin sisälläni. Kaikki ihmiset eivät arvosta sitä, mutta i sincerely do not give a fuck. Kyynikot ovat juoksuhautoihin hakattuja pelkureita. "Maailma on petollinen, joten minäkin olen." Kyllä mä tiedostan petturuuden, valheiden, sarkasmin ja ironian olemassaolon. Mä en vain välitä. Mun mielestä muidenkaan ei pitäisi. Puhtaasti siksi, että mun ikätoverit näyttävät eläkeläisiltä ja multa kysytään paperit röökitiskillä.

Kipu on väistämätöntä, kärsimys valittua. Pahuus on mustaksi maalattu superpallo pomppulinnassa ja anteeksiannon puute tekee reiän sieluun. Ei uskonnollisessa mielessä, vaan puhun sisimmästä, mikä tekee meistä meidät. Jokainen reaktio herättää vastareaktion, tämän tiedostaminen ei pitäisi hidastaa yhtään ketään. Juuri se tekee meidän sanoista ja teoista arvokkaita. Kipua pelkäävällä ei ole oikeutta nautintoon. Mä en ole markkinoimassa elämäntapaani, päin vastoin varoitan siitä. Elämä kutsuu jokaista eri tavoin ja jokainen on vapaa määrittelemään onnellisuuden käsitteensä itse. Jokainen ei vain muista määritellä sitä. Mulle onni on sitä, että on edes jotain, minkä puolesta taistella kaikin mahdollisin voimin. Juuri nyt maailma on pimeä ja yö täynnä vaaroja. Se ei ole syy pysähtyä. Ei edes hidastaa. Sairaus ei tee onnettomaksi, mutta onneton ei pysy terveenä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti